Kouzlo atmosféry

26. srpna 2016 v 12:03 | Neyra Calene |  Úvahy
... aneb zapomeňte na rozum, dojem vždycky vytvářejí city!




Poslední den sezení na brigádě jsem se pomalu dobrala k posledním kapitolám Čarotepce. Právě jeho čtení ve mě vyvolalo lehčí zamyšlení, které se dnes pokusím převést do formy článku - a jak vám jeho nadpis prozradil, řeč bude o atmosféře, tedy nejen o knihách, ale i dalších médiích, kterými se na blogu běžně zabývám. Proč tedy máte zapomenout na rozum? Protože přesně to člověk dělá, když vítězí atmosféra. Odhazuje validní důvody subjektivního hodnocení a nechává se pohltit. Pokud tohle nedává smysl, doufám, že následující řádky na tom budou s přijetím o něco lépe.

Čarotepec na mě od začátku působil mnohem silněji, než Lovci, které jsem četla před ním. Například už jen proto, že mi jeho atmosféra silně připomněla skyrimskou linii questů na univerzitě v Ledohradu. A Skyrim uvedu jako příkladovou situaci, kdy výše napsaný výrok kurzivou opravdu platí. Vím, že běží na hodně zastaralém enginu, je plný bugů, neskutečně se u něj rozčiluju a celkem má ta hra dost míst, kde je nedotažená - ale to říká rozum. Přesto tu hru fakticky zbožňuju, kvůli atmosféře. Mytologie, nordové, magie, příběh - to a ještě mnohem více atmosféru vytváří. A tak je to všude, atmosféra je zkrátka křehký prvek složený z celkového obrazu. Někdy se to podaří, někdy ne.

Pokud například u hry nebo filmu pokulhává soundtrack, atmosféra nikdy nebude úplná. Když je tomu naopak, stačí zaslechnout pár tónů z povědomé melodie a atmosféra se vám "vrátí". Hudba je podle mě jedním z hlavních prvků, který atmosféru ovlivňuje a staví - proto je to u knih tak složité. Chce to zkrátka být opravdu pan spisovatel, abyste mezi řádky tenhle dojem vetkali. Z vlastní zkušenosti vím, že to není tak docela lehké - sama tu atmosféru vnímám intenzivně, protože mám celý svět v hlavě, ale jak to dostat na papír, abyste ji předali dál? To už je složitější. Proto je atmosféra kouzelná. Nejde ji vytvořit uměle (leda byste byli pytlík chipsů, ale to už bychom se bavili trochu o jiném smyslu slova), ale lze jí dosáhnout křehkou harmonií a vyladěným stavebních prvků příběhu. A to platí o knihách, seriálech, filmech i hrách - dokonce i hudbě. Jen se správnými nástroji, jejich zapojením a kombinací dosáhnete svého. Atmosféra je autorův nápad ve vaší hlavě, pokud se ji podaří zachytit, je to opravdu kouzlo. Kousky se silnější atmosférou u mě v drtivé většině případů stojí výš než ostatní (ve všech patrně ne proto, že nerada činím tak absolutní rozhodnutí).

Atmosféra je to, co vás dostává do kolen, to, co vás přenáší do jiného světa, to, do čeho se zamilujete, co si s každým čtením a sledováním chcete připomenout. Je kouzelná a je důležitá - nevím, jak usilovně jsem se v tomhle kratším článku vlastně zamyslela, každopádně doufám, že aspoň s tímto faktem souhlasíte.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Bestinblack Bestinblack | Web | 27. srpna 2016 v 14:00 | Reagovat

Naprosto dokonale napsaný článek. Připomnělo mi to tolik neskutečných knížek! :)

2 Jeremiáš Jeremiáš | Web | 27. srpna 2016 v 21:35 | Reagovat

Právě kvůli atmosféře mám tak rád celou videoherní sérii Zaklínač, hlavně první díl. Ale daří se ji vynikajícím způsobem budovat i v Dragon Age: Origins. Nedávno jsem si ve slevě na Steamu koupil verzi s DLC Awakening a už se těším, až si na to někdy najdu čas.

A ano, často to bývá o hudbě, o tom žádná. https://www.youtube.com/watch?v=oWFEVbfCcOY 8-)

Na základě čtenářské zkušenosti bych hádal, že atmosféru spisovatelé do svých knih pašují stejně, jako režiséři. Skrze popisované vjemy, myšlenky a mluvu postav. I skrze mnohdy proklínané popisné pasáže.

Strašně silně dokáže působit opakování, jak mi předvedl Markus Heitz v Trpaslících. Nebo taky náhlá změna, kontrast či konfrontace, v nichž si libuje GRRM.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Zdroje obrázků: Pozadí / Záhlaví
Autorem uvedených textů a tvorby je fakticky vlastník blogu, tak fakticky nekopírujte.